– تامین، فرآوری و بازیافت

استفاده از ضایعات آهن فرآوری شده، تاثیر چشمگیری در کنترل و پایین آوردن هزینه های تولید و جلوگیری از حادث شدن مخاطرات احتمالی داشته و با کاهش زمان ذوب باعث کاهش برق مصرفی به عنوان پارامتر تاثیر گذار در قیمت تمام شده و سایر مواد مصرفی کوره ها( نسوزها و فروآلیاژها) می شود  و در نتیجه راندمان کارخانه ذوب را افزایش می دهد.

  با توجه به این موارد، امروزه  فرآوری آهن قراضه قبل از شارژ به کوره، بعنوان یکی از فرآیندهای اصلی تولید در کارخانجات ذوب به شمار می رود و شرکت فرآور فولاد آذرپولاد ارس  با نگرش تخصصی در زمینه فرآوری طی چند سال اخیر با تجهیز کارگاهها به ماشین آلات مخصوص و آموزش پرسنل متخصص با بیش از یک دهه تجربه در زمینه فرآوری یکی از مهمترین شرکت های فعال در این زمینه در ایران بوده و از مهمترین شرکت های هلدینگ فولاد ارس به حساب می آید.

فرآوری و مزایای آن

  • قراضه فرآوری شده، با کاهش زمان ذوب باعث افزایش تولید می‌شود و راندمان کارخانه ذوب را بالا می‌برد.
  • کاهش زمان ذوب باعث کاهش برق مصرفی به‌عنوان پارامتر تأثیرگذار در قیمت تمام‌شده و سایر مواد مصرفی کوره‌ها (نسوزها و فروآلیاژها) می‌شود و در نتیجه منجر به پایین آمدن هزینه‌های تولید می‌گردد.
  • جهت بهره‌وری مناسب از ضایعات سبک‌بار که طی چند سال اخیر با کم شدن ضایعات سنگین افزایش یافته، شرکت با استفاده از دستگاه‌های پرس مچاله‌کن قوی، تخصص و تجربه لازم و ماشین‌آلات فرآوری، پرس‌هایی در ابعاد مناسب کوره با دانسیته بالا تولید می‌کند. این مهم باعث کاهش تعداد دفعات شارژ کوره و سرباره گیری کمتر می‌شود.

امکان وجود هرگونه ناخالصی در مواد اولیه خریداری‌شده به‌عنوان ضایعات فله‌ای وجود دارد؛ به‌طورمعمول 90 درصد از ضایعات خریداری‌شده پرسی، به دلیل دو قالبه بودن و جاسازی ناخالصی‌های خاک یا اکسید، باعث ضرر و زیان هنگفت برای کارخانه ذوب می‌شود؛ لذا استفاده از این نوع ضایعات در کوره قبل از تفکیک و فرآوری مواد، می‌تواند خطر کار را افزایش دهد و ضررهای جبران‌ناپذیر مالی و انسانی به همراه داشته باشد.